Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

interview: Monique Dikmoet 2003

Interview met Mike Redman - rapper, filmer, organisator

Mike Redman doet zijn eigen ding

Eigenzinnig is hij zeker te noemen, alleskunner Mike Redman van nog maar 24 lentes jong. Hij staat bekend als rapper, kunstenaar, party-organisator en sinds kort ook als filmregisseur.

In elke nieuwsbrief die Netwerk CS tussen 2002 en 2008 verspreidde, werd een kunstenaar geïnterviewd over zijn of haar ontwikkelingen binnen het kunstenaarsschap, vanaf 2006 zijn dit kunstenaars die deelnemen aan het programma ' Van talent naar beroep'.

augustus 2003

Eigenzinnig is hij zeker te noemen, alleskunner Mike Redman van nog maar 24 lentes jong. Deze in Schiedam geboren zoon van een Surinaamse moeder en een Nederlandse vader staat bekend als rapper, kunstenaar, party-organisator en sinds kort ook als filmregisseur.

Redman’s jongste wapenfeit brengt hem terug naar de bron van filmmaken. Maar waar hij in het verleden meer betrokken was als special effects man bij films als ‘Jezus is een Palestijn’ van regisseur Lodewijk Crijns of ‘Do not disturb’ van Flodder-regisseur Rob Maas, levert hij met ‘Walkmen, The history of Roffadamn Hip Hop captured in an exclusive film’, zijn eerste documentaire af.

En een unieke documentaire nog erbij ook. “‘WALKMEN’ is de allereerste film over hip hop in Nederland”, verklaart hij nader. Redman:,,Deze documentaire is een hommage aan de underground hip hop zoals deze eind jaren ‘70 in Rotterdam opstartte. Een 25-jarig overzicht waarin elementen als rap, graffiti, breakdancing en turntablism geplaatst worden in historisch perspectief. Je ziet uniek beeldmateriaal van oldskool rappers als Def Raymz, E-life, U.N.I.Q. en de leden van Postmen. Allemaal Rotterdammers die het gemaakt hebben en veel respect afdwingen in de hip hop scene.”

Opmerkelijk is dat Redman deze film, waaraan hij twee jaar zeer intensief mee bezig is geweest, zelf heeft gefinancierd samen met zijn partner Victor Vroegindeweij. Geen enkele subsidie hebben zij ervoor ontvangen. ,,De film is er eigenlijk ingeslopen”, aldus Redman. “Het oorspronkelijke plan was om via mijn platenlabel Redrum Recordz een compilatiealbum uit te brengen met al die old skool raps. Maar omdat het heel moeilijk was om aan materiaal te komen, kreeg ik toen het idee voor deze documentaire. Ik was er al zo lang mee bezig en toen Victor en ik er eindelijk aan dachten om subsidie aan te vragen was het eigenlijk al te laat. We waren al te ver gevorderd.....”

Volgens zijn partner Victor Vroegindeweij zaten ze af en toe zelfs financieel zo krap dat ze van statiegeldflessen leefden. Maar zegt Redman:,,Omdat we na de zomervakantie dit jaar nog een dvd uitbrengen met extra beeldmateriaal en een soundtrack, hebben we dit keer wel op tijd subsidie aangevraagd en gekregen!”

Overigens is de film wel een groot succes binnen de Nederlandse Hip Hopscene. ,,Ik heb mijn doel bereikt met deze film”, verklaart Redman. “Ik wilde het respect van ons jongeren voor de old skool pioniers betuigen. Hip Hop was eens heel groot in Rotterdam.” ‘Walkmen’ stond zelfs geprogrammeerd tijdens het Internationale Film Festival 2003 in Rotterdam.

Redman gaat zijn eigen gang. Zoals hij zelf zegt:,, Ik doe nu meer mijn eigen ding omdat ik mijn onafhankelijkheid toch wel het belangrijkste vind.” Op zeer jonge leeftijd raakte Redman bekend als jongste special effects maker voor commercials, tv-series en films. Omdat deze autodidact zich te zeer belemmerd voelde in zijn creativiteit, pakte hij zijn oude hobby, muziek, weer op.

Als rapper heeft hij opgetreden op Lowlands, Metropolis, Expo 2000 in Hannover, in Israel, Portugal en in Zwitserland. Maar Redman rapt niet alleen. Hoogstwaarschijnlijk is hij ook Nederlands jongste eigenaar van een platenlabel. ,,Redrum Recordz heb ik opgericht omdat ik
veel gelazer had met andere platenlabels. Er waren wat nummers van me gestolen en uitgebracht
onder een andere naam. Het oprichten van de eigen platenlabel ging vrij gemakkelijk. Omdat ik
sinds 1997 underground hip hop feestjes organiseerde leerde ik de juiste mensen kennen,” verklaart hij. ,,Ik focus me nu voornamelijk op het uitbrengen van platen. De parties geven maar een tijdelijke indruk en een plaat is blijvend.”

Reacties